Dag 9, 10 en 11 - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu Dag 9, 10 en 11 - Reisverslag uit Manuel Antonio, Costa Rica van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu

Dag 9, 10 en 11

Blijf op de hoogte en volg Rowan

14 Maart 2016 | Costa Rica, Manuel Antonio

Het heeft weer even geduurd, maar ik heb weer tijd om een reisverslagje toe te voegen. Elke keer waren we pas laat klaar met eten en moesten we weer vroeg op. Nu zijn we weer terug in San José en maken we ons klaar voor de reis naar Tortuguero, het gebied waar we geen internet hebben en afgesloten zijn van de wereld. We mogen maar een tas van 12 kilo meenemen en de koffer moeten we hier in het hotel laten staan. Je kunt alleen per boot in Tortuguero komen, dus het is al een bijzondere reis om er te komen, ik ben benieuwd!
Dag 9, Vandaag was de dag van het heerlijke relaxen. We zijn vandaag rond 9 uur op een catamaran gestapt, we kregen een bandje om en vanaf dat moment was alles inclusief. Er zaten best nog wat mensen op, vooral Amerikanen die zo lekker luidruchtig waren, vooral naarmate er meer alcohol in ging (was trouwens niet gratis). Maar het was heerlijk genieten en lekker uitwaaien op weg naar het Isla Tortuga. Dit is een eiland in zee, met een heerlijk bountystrand en een aantal activiteiten waar je aan mee kon doen. Toen we aankwamen bij het eiland moesten eerst alle spullen van boord, omdat we ook een bbq lunch erbij hadden en alle drankjes moesten ook mee. Nadat alle spullen van boord gehaald waren, mochten wij er ook af. De bemanning bouwde alles op, de bar, het toiletgebouw, de lunchplek en wij konden heerlijk gaan relaxen. Ik ben eerst even langs het strand gelopen en heb nog een rog gezien en een aantal visjes, daarna heb ik mijn handdoekje in het zand gelegd en ben ik half in de zon, half in de schaduw gaan liggen, want het was behoorlijk warm. Rond half 2/2 uur floot er iemand op een schelp en dit was het signaal dat het eten klaar was. We moesten allemaal aan de gedekte tafels gaan zitten en we kregen eerst ene voorgerecht, een salade, het hoofdgerecht en nog een toetje met witte wijn. Alles prima verzorgd! Lekker live muziek erbij, luxe-leven! Na de lunch heb ik ook nog op het strand gelegen en tegen 4 uur moesten we weer met de boot terug. Ik zat nu voorop de boot, met mijn voeten in het voetenbadje, met een geweldige zonsondergang…wat is het leven mooi!
Dag 10, In de middag hadden we een mangrovetocht. Op de plek van bestemming kregen we eerst een goed verzorgde lunch en tijdens de lunch zagen we al allemaal witschouderkapucijnaapjes, echt heel erg leuk! Sommige waren met elkaar aan het stoeien/knuffelen, anderen waren ons aan het entertainen. Na de lunch klommen we op een boot en kregen we uitleg van een gids hoe de mangrove in elkaar zitten, welke verschillende mangroves er zijn en wat er allemaal te zien was daar. Het grappige was dat toen wij er waren, 2 uur eerder konden we niet varen omdat er toen geen water in zat. Dit heeft te maken met eb en vloed en dus kun je daar niet altijd varen. Tijdens deze rit hebben we een zwarte arend, een nachtarend, een baby witte ibis, een gele boa constrictor, een wasbeer, een regenwulp en een visarend gezien. Na deze tour zijn we naar ons volgende hotel gereden waar we weer 2 nachten zouden verblijven.
Dag 11, Vandaag moesten we vroeg op, omdat we om half 8 afgezet zouden worden bij de ingang van het Nationaal Park Manuel Antonio. Je kon kiezen om later te gaan, maar dan zou je te maken krijgen met hordes groepen en zou je niks meer zien. Wij konden inderdaad nog zo doorlopen en ik ben al gauw genoeg mijn eigen weg gegaan. Het was een mooi park met verschillende wandelpaden. Op sommige paden kwam ik amper iemand tegen. Het was wel echt heel erg warm en vochtig, maar goed, gewoon lekker doorwandelen op zoek naar dieren. Dit was het park voor de luiaards te kunnen spotten. Bijna iedereen van onze groep heeft er 2 á 3 gezien…ik heb er 7 gespot! :D Sommige zaten goed verstopt en leken net dorre blaadjes, maar ik heb ze wel gevonden. Naast luiaards heb ik nog hertjes gezien, ook eentje met een kleintje, heel veel witschouderkapucijnaapjes en een aantal wasberen. Ik moest wel op de tijd letten, want in de middag had ik ook nog een excursie te gaan. Ik moest om half 2 weer bij de receptie staan en zijn we met een busje naar een haven gebracht. Hier lagen echt hele luxe, dure scheepjes en wij mochten op een catamaran aan boord. Schoeisel moest uit en we kregen meteen een welkomstdrankje…met rum natuurlijk! We waren maar met 7 van de groep, de rest ging niet mee en er zaten nog een paar andere nationaliteiten op, maar in totaal schat ik zo’n 20 man, dus viel wel mee. We zouden op zoek gaan naar dolfijnen en hebben een heel stuk gevaren, met heerlijke muziek (Bob Marley en heerlijke salsa). De bemanning kwam elke 5 minuten vragen of je iets te drinken wilde, alles was weer inclusief, nu zelfs de alcohol, en ze liepen af en toe met vers fruit rond. Dit was ook echt heerlijk relaxen. Heerlijk met m’n bikini op de voorkant van de boot. Op een gegeven moment kwamen er dan ook echt dolfijnen tevoorschijn. Ze zwommen rond de boot en was echt heel erg leuk. Ze sprongen helaas niet, maar was wel echt een mooi gezicht. Nadat de dolfijnen weer weg waren, zijn we richting de kust gevaren, kregen we een duikbril, een snorkel en flippers en moesten we zo van de boot afspringen en konden we gaan snorkelen. Ongeveer half uur/3 kwartier gedaan, best veel visjes gezien. Na het snorkelen kregen we aan boord een maaltijd, een heerlijk visje met rijst, wat we met uitzicht op de zonsondergang hebben op zitten knabbelen, met de heerlijke muziek. Echt helemaal super, vooral na een ochtend van flinke inspanning. Tegen 6 uur waren we terug in de haven en hebben we ons nog bij de groep gevoegd die ergens anders zaten te eten.

• 14 Maart 2016 - 07:01

Jan En Ira:

Heerlijk om mee te genieten van je prachtige reis vol mooie ervaringen.
    Dat neem je straks toch maar weer mooi mee naar huis!
    Je hebt gelukkig nog een aantal dagen voor de boeg, hopelijk worden die
    net zo mooi als de afgelopen dagen.
    Heel veel plezier verder!