Wat een vermoeiende dag, maar...IK BEN KLAAR! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu Wat een vermoeiende dag, maar...IK BEN KLAAR! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu

Wat een vermoeiende dag, maar...IK BEN KLAAR!

Door: Rowan van de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Rowan

19 Augustus 2011 | Spanje, Barcelona

Vannacht redelijk geslapen, maar de wekker liep vanochtend om half 7 af. Ik ben opgestaan, me omgekleed en ontbeten en om 7 uur de metro gepakt. Om half 8 moest ik uitstappen en nog een half uur naar het schoolgebouw lopen. Ik was er rond kwart over 8, maar er stonden al een hele hoop mensen te wachten. We mochten precies om half 9 naar binnen en we werden naar onze klas gewezen. Ons paspoort en de bevestiging werd grondig gecontroleerd en we moesten op de stoel gaan zitten met ons nummer erop. Ik was nummer 0006. Eerst kregen we uitleg over hoe allemaal werkte en wat we wel en niet mochten doen. We waren 6 minuten te laat begonnen, maar we mochten wel weg wanneer we klaar waren. Het eerste onderdeel was het schrijfgedeelte en begrijpend lezen. Bij het onderdeel schrijven moesten we een e-mail schrijven aan iemand, je moest kiezen uit 2 opties, en een eigen mening of beschrijving van iets. Normaal ben ik op dit onderdeel best wel goed, maar op een of andere manier was het nu moeilijker, waarschijnlijk omdat de beschrijving van wat er in moest staan heel weinig was…maar goed. Het onderdeel begrijpend lezen ging volgens mij wel goed, maar je kunt het zo lastig inschatten, omdat je de tekst leest en naar jou idee de vragen goed invult. Na deze 2 onderdelen die samen 2 uur duurde was het pauze. En wat was ik blij dat ik even een half uurtje naar buiten mocht, want het was koud! Niet normaal, het was iets van 15 graden terwijl het buiten 30-33 graden is. Echt om ziek van te worden en als je dan vroeg of de airco zachter mocht of in elk geval de andere kant op, werd er gezegd dat dat ding nooit verplaatst of veranderd woord…met andere woorden: NEE! (niet zeuren)
Na de pauze hadden we eerst het luistergedeelte en toen we naar binnen liepen was het echt zo’n heel klein apparaatje, maar gelukkig viel het mee en ook dit onderdeel ging naar mijn idee wel goed. Meteen daarna volgde het onderdeel grammatica en het eerste gedeelte ging redelijk, maar naar het einde was ik steeds minder zeker, maar goed…we wachten het resultaat af. Om iets over 1 mochten we gaan en hadden we het DELE-examen erop zitten. Vervolgens ben ik met mijn medeklasgenootjes richting school gelopen, omdat ik nog een examen te gaan had. Ik was anderhalf uur te vroeg op school, maar ben op het terras in de zon gaan zitten met mijn puzzelboekje en radio 538, voor het eerst sinds 3 weken :p. Om 3 uur begon de les en dus het examen. Het was wel compleet anders dan de examens die we geoefend hadden en deze duurde ook maar anderhalf uur. Het was best pittig, maar naar mijn idee wel te doen. Bij dit examen moest ik bij elk onderdeel 50% halen om te slagen (i.p.v. 70% bij het DELE), maar aangezien de lerares steeds riep dat ik eigenlijk hoger zat dan B1… Na de toets hebben we het gezamenlijk besproken en kwam er (buiten een aantal stomme kleine foutjes als vrouwelijk-mannelijk/meervoud-enkelvoud) toch uit dat ik gehaald had. Weliswaar niet met een hoog cijfer, maar de lerares was supertrots op me, omdat ze ook zei dat ik me echt ingezet had en altijd mijn huiswerk had gemaakt, altijd aanwezig ben geweest en dat ik het echt verdiend had. Dus nu heb ik een certificaat met het niveau B2…nu maar hopen dat er een DELE-diploma bijkomt, maar dat duurt nog een aantal maanden. Na deze uitslag hebben we besloten dat we met het groepje, met z’n 4en, op een terrasje iets zouden gaan drinken. Om half 7 op het terras gaan zitten en een martini besteld, heerlijk vieren dat het nu echt helemaal klaar is!!! Geen huiswerk, geen examens, geen stress en over 2 dagen alweer naar huis. We hebben anderhalf uur gezellig zitten kletsen over vanalles en daarna moesten er 2 weg, dus ben ik ook maar naar huis gegaan, want ik had honger. Afscheid genomen van de lerares en mijn klasgenootjes en op weg naar de metro. Thuis heb ik eerst gegeten en daarna lekker niks meer gedaan, want na zo’n vermoeide dag had ik geen zin om nog iets te doen. Gewoon een filmpjes kijken met een beetje chips om de laatste schooldag te vieren. Voor morgen heb ik in de planning staan: lekker uitslapen, dan naar het strand (want ik moet toch met een kleurtje thuiskomen ;) want ik heb het strand al een week niet gezien), ’s avonds thuis eten en na 8 uur naar de Fontana Magica en Sagrada Familia als afsluiting van een geweldige, maar toch ook wel zware 3 weken. Iedereen hartelijk bedankt voor het duimen en ik schrijf jullie morgen!

• 20 Augustus 2011 - 08:14

Jan En Ira:

Oh wat heerlijk dat het allemaal zo goed is gegaan meid! Zie je nou wel! Gewoon doorzetten (wat jou niet vreemd is) en dan komt het resultaat vanzelf! Goed gedaan!! Ga lekker genieten van het strand, heb je nu na al dat harde werken zeer zeker verdiend!!
    Liefs van ons