Dag 8, Cinque Terre - Reisverslag uit La Spezia, Italië van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu Dag 8, Cinque Terre - Reisverslag uit La Spezia, Italië van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu

Dag 8, Cinque Terre

Blijf op de hoogte en volg Rowan

06 Augustus 2012 | Italië, La Spezia

Vandaag ging de wekker voor de verandering eens om kwart over 6 en om kwart voor 7 stond het ontbijt klaar. Om 10 voor 8 zijn we met de bus vertrokken naar de Cinque Terre, wat de 5 dorpen betekent. Halverwege hebben we onze gids opgehaald en zij heeft in de weg naar boven al een heel verhaal verteld over de omgeving en alle gebouwen en bezienswaardigheden. Om 10 uur werden we met de bus afgezet en vanaf dat punt liepen we met de hele groep naar het eerste dorpje, Manarola. Hier kregen we wat vrije tijd om rond te lopen, maar het zijn allemaal maar kleine dorpjes en dus heb je het nogal gauw gezien. Een half uur later moesten we verzamelen bij het station en vanaf daar gingen we met de trein naar het volgende dorpje, Vernazza. Dit dorp is vorig jaar oktober overstroomd geweest en alles was volledig verwoest, maar als je ziet wat ze in nog geen jaar allemaal hebben opgebouwd, echt niet normaal. Ze hadden wel overal foto’s staan en hangen om te laten zien hoe erg het was geweest en je kunt het je haast niet voorstellen dat dat vorig jaar gebeurd is in oktober. In dit dorpje ben ik de hele tijd bij de gids gebleven die ons van alles vertelde over het leven daar en hoe alles is ontstaan en met wat voor doel. Zo zijn er aan zee heel veel huizen die zo ontzettend smal en hoog zijn, maar deze huizen hadden als doel, dat als ze de ramen en deuren sloten, dat het dan fungeerde als een stadsmuur, heel erg bijzonder. Na dit dorp zijn we ook weer verder gegaan met de trein naar het volgende dorpje, genaamd Monterosso. Hier kregen we wat langer de tijd en zijn we dus ook eerst gaan eten aangezien het lunchtijd was. Ik ben met 3 andere dames lekker aan zee in de schaduw bij een visrestaurant gaan zitten en heb daar spaghetti met zeevruchten gehad. We hebben daar tot half 3 zitten kletsen en eten en daarna moesten we al weer verzamelen voor de overtocht met de boot :D Ik en boten, prima combi, hahaha. Om 3 uur zijn we gaan varen en we hebben we ongeveer een klein uurtje over gedaan, nou het was echt heerlijk uitwaaien. Ook is het zo mooi om die dorpjes vanaf het water te zien liggen tussen die bergen, heel erg leuk en je vraagt je dan echt af hoe ze het ooit in hemelsnaam hebben kunnen bouwen. Het enige jammere aan vandaag was wel dat we redelijk slecht weer hadden, de temperatuur was niet verkeerd (ongeveer 30 graden) maar we hadden geen zon en we hebben onderweg zelfs wat druppels regen gehad, dus ben maar niet jaloers, ik ben er niet bruiner op geworden :p
rond 4 uur kwamen we aan in Porto Venere, maar dit behoort al niet meer tot de Cinque Terre. Hier kregen we ook nog eerst een half uur uitleg van de gids tijdens een kleine rondleiding en daarna hadden we nog een half uurtje vrije tijd en toen heb ik zowaar mijn derde ijsje van deze vakantie gekocht. Daarna moesten we weer bij de haven verzamelen en zijn we om half 6 nog een keer gaan varen, maar dan richting La Spezie, waar de bus ons weer op stond te wachten. Ik vond het een hele leuke dag, vooral omdat hij een keer afwisselend was qua vervoer en het was gewoon heel erg leuk en interessant hoe die dorpjes daar toch allemaal kunnen bestaan. We waren rond half 8 weer terug met de bus bij het hotel en rond 8 uur hadden we het diner, zodat we ons allemaal nog even konden opfrissen. Vooraf hadden we het wel bekende saladebuffet, gevolgd door een pompoensoepje, daarna vlinderpasta met tomatensaus, vervolgens twee dunne lapjes vlees met botersaus en boontjes en als toetje hadden we een dik-makende chocoladetaart, maar wel lekker ;)
Vanavond ga ik rustig de koffer inpakken en me klaar maken voor het vertrek van morgen en dan hoop ik dat het niet te laat wordt, want de wekker staat om 6 uur…dus ik zeg vast, bedankt voor het lezen en, @Jan en Ira, reageren en tot snel!

• 07 Augustus 2012 - 12:10

Jan En Ira:

Hi Rowan,

nou meid, de laatste dag is lekker intensief geweest en je hebt weer vreselijk veel gezien! Dat visrestaurantje klinkt wel erg aantrekkelijk :-) Een hele goede reis terug naar huis, jammer dat het er weer opzit, maar je zult vast wel weer iets nieuws gaan plannen!!
    Groetjes, Jan en Ira