dag 5, Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu dag 5, Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu

dag 5, Florence

Blijf op de hoogte en volg Rowan

03 Augustus 2012 | Italië, Firenze

Om 10 over 7 ging de wekker, maar ik was 10 minuten ervoor al wakker. Vervolgens ben ik opgestaan, heb ik me omgekleed en mijn tas ingepakt en ben gaan ontbijten. Om 5 over half 9 was ik weer beneden en hebben we gewacht op de bus. Om kwart voor 9 zaten we in de bus en om 10 voor 9 zijn we vertrokken richting Florence. Ik zat nu eens langs iemand anders en we hebben de hele weg gezellig zitten kletsen over vanalles en nog wat, dus ik heb me geen moment verveeld. Om kwart voor 10 waren we in Florence waar we even een stop moesten maken om een vergunning te krijgen. Om 5 voor 10 zijn we verder gereden naar de busstop waar de gids aan boord kwam en ons oortjes uitdeelden en ze testten of iedereen haar kon horen. De gids, Ida, wist echt heel erg veel te vertellen en ze kon het ook nog eens goed overbrengen. Het was echt heel erg interessant en ik heb me prima vermaakt. We zijn begonnen bij de kerk Santa Croce waar alle beroemde mensen van Toscane liggen zoals Michelangelo en Galilei. Je kon hier alleen geen mooie overzichtsfoto’s maken, want er stond een heel podium met rondom heel veel stoelen, omdat er in de maanden juli en augustus een optreden verzorgd wordt, dus dat was een beetje jammer. Vervolgens zijn we doorgelopen langs een kerk naar het Palazzo Vecchio waar nu het raadshuis in is gevestigd en de piazza della signoria en hierop staan beelden van Neptunis, David van Michelangelo en Hercules. Na dit plein hebben we het Uffizi gezien, maar het grootste gedeelte stond in de steigers, want ze zijn echt overal aan het werken en restaureren. Hier was dus ook niet veel te zien en vervolgens zijn we, langs de Arno, doorgelopen naar de Ponte Vecchio, waar 90% van de winkels bestaat uit juweliers. Vanaf de Ponte Vecchio zijn we naar kathedraal en de dom gelopen. Dit was echt een schitterend gezicht, je komt vanuit een simpel straatje en je komt uit op een plein waar dan zo’n mega-gebouw staat, echt prachtig en zo mooi! Omdat wij een gids bij ons hadden, mochten we langs de wachtrij zo door naar binnen, maar eerst moest iedereen zijn armen bedekken ik mijn benen, want wat ik aanhad, was net te bloot. Nou ja, ik had wel een vestje bij, want de chauffeur had gezegd dat je je armen moest bedekken, maar over een broek had hij het nooit gehad. Dus ik in paniek, maar gelukkig had Ineke een sjaal bij (van iemand anders) die ze eigenlijk voor zichzelf meegenomen had, omdat ze niet wist of ze met haar t-shirt naar binnen mocht. Toen dat wel het geval bleek te zijn, kon ik die sjaal dus als een soort rok aandoen….nou, het zag er echt niet uit, maar ik wilde naar binnen en het interesseerde mij helemaal niks, ik moest er ook wel mee lachen, want achter had ik nog steeds een grote spleet, maar ach, niemand heeft er wat van gezegd. Binnen was er niet heel erg veel te zien, de koepel was mooi beschilderd, maar voor de rest was het allemaal maar een beetje saai aangekleed. Daarna zijn we naar buiten gegaan waar we de oortjes weer in moesten leveren en om kwart voor 1 waren we klaar met de rondleiding en mochten we op eigen houtje tot 4 uur rondlopen. Ik ben met een groep van 5 meegegaan en eerst zijn we bij de vvv een plattegrond gaan halen. Vervolgens zijn we een stukje terug gelopen en zijn we ergens bij een restaurantje gaan zitten om te eten. Ik had een heerlijk broodje met tomaat en mozzarella en een sprite. Tegen kwart voor 2 waren we klaar en rond 2 uur zijn we verder gegaan met wandelen, we hebben precies dezelfde weg terug gelopen als dat we heen zijn gekomen, omdat we niet overal tijd hadden om foto’s te maken en iedereen wilde toch wel overal een foto van. Vervolgens zijn we langzaam terug gelopen naar de bus en tegen 4 uur zijn we aangereden om terug te gaan naar het hotel. Om 5 voor 5 waren we terug bij het hotel en ben ik naar de kamer gegaan om wat te rusten en me klaar te maken voor het diner. Vooraf hadden we weer een saladebuffet, daarna kregen we aspergesoep, toen pasta met tomatensaus, als vleesgerecht aardappelpuree en varkensvlees en het toetje bestond uit een koekje met slagroom, perziken en chocoladesaus. Ik heb weer heerlijk gegeten! Vanavond ga ik niet veel meer doen, als alles een beetje bijwerken en dan op tijd naar bed, want ik moet goed uitgerust zijn, want morgen gaan we naar Pisa en Carrerra, ik heb er zin in!

  • 04 Augustus 2012 - 13:12

    Jan En Ira:

    Hey Rowan,

    mooi is Firenze hè?? Toen wij in Toscane waren, hadden we voortdurend regen, behalve toen we in Florence waren en uitgerekend binnenin de Uffizi ;-) Na daar enkele uren te hebben doorgebracht kwamen we weer buiten en ja hoor, toen begon het uiteraard weer te regenen ha ha ha! Je sjaal staat uiterst charmant hoor, dacht dat het zo'n korte zou zijn, maar dit misstaat totaal niet! Het zal wel lekker druk zijn geweest op de Ponte Vecchio? En je zult ongetwijfeld ook veel levende standbeelden hebben gezien op de verschillende pleinen? Nog geen leuke charmante Italiaan gezien? Nee, doe maar niet trouwens, want die zijn eerder met hun moeder getrouwd dan met hun vrouw ;-)
    Op naar de volgende bestemming!!
    Liefs, Jan en Ira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowan

Actief sinds 09 Mei 2010
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 31616

Voorgaande reizen:

04 Maart 2017 - 20 Maart 2017

17 dagen Peru

02 Maart 2016 - 18 Maart 2016

17 dagen rondreis Costa Rica

07 Januari 2014 - 23 Januari 2014

Zuid-Afrika, van Johannesburg naar Kaapstad 17 dgn

26 Januari 2013 - 02 Februari 2013

8 dagen actief Dalarna, Zweden

30 Juli 2012 - 08 Augustus 2012

Singlereis Toscane

31 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

DELE cursus Barcelona

17 Juli 2010 - 02 Augustus 2010

Feestreis Miami inclusief weekje cruisen!

23 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Schoolreis naar Cuba

Landen bezocht: