Na een weekje cruisen... - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu Na een weekje cruisen... - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Rowan Graaf - WaarBenJij.nu

Na een weekje cruisen...

Door: Rowan van de Graaf

Blijf op de hoogte en volg Rowan

25 Juli 2010 | Verenigde Staten, Miami

Hallo beste mensen,

Hier weer vanuit Miami, omdat we helaas op de boot geen gratis internet hadden, maar ik zal jullie nu even op de hoogte brengen van wat we gedaan hebben in de afgelopen week.

Nadat we met een busje vanuit het eerste hotel naar de pier werden gebracht, moesten we de koffers maar ergens buiten laten staan en deze zou je niet meer terugzien tot in je kamer, beetje spannend of ze niet mee genomen zouden worden, maar dat was van latere zorg en het zou allemaal wel goedkomen. Eenmaal binnen werden onze paspoorten en tickets gecheckt en konden we via de echte check inn doorlopen naar het schip, wat een joekel!!!

Eenmaal op de boot gingen we eerst naar de kamers om te kijken hoe ze eruit zagen: we kwamen binnen en het waren best wel kleine kamers en we zagen maar voor 4 personen bedden, terwijl we gevraagd hadden om een extra bed. Dus even stressen, maar toen we er een mannetje bij hadden gehaald, bleek dat er nog een bed verstopt zat in het plafond, heel inventief ;)

Daarna hadden we voor de zekerheid voor alle pasagiers een proef-evacuatie demonstratie, zodat je wist wat je te doen stond, mocht het schip zinkende zijn. Na deze demonstratie zijn we het schip gaan verkennen: het schip heeft 15 deks, met o.a. een arcade, 2 zwembaden, een grote fitnesshal, 3 restaurants, vanalles voor de kids, een promenade, heel veel winkels, een casino, 2 grote zalen waar shows gehouden werden en nog veel meer. 's avonds zijn we gaan eten op dek 5, waar we een eigen ober hadden, Oliver, en een assistent ober, Henks, allebei leuke gasten. we kregen de kaart met voor-, hoofd- en nagerecht, allemaal divers en lekker.
Na het eten naar de welkomstshow en om 1 uur naar bed gegaan.

De tweede dag was een dag op zee, ook vandaag hebben we vooral de boot nog verder onderzocht en veel gegeten. Het ontbijt en de lunch was echt abnormaal veel en uitgebreid, niet normaal. ze hadden verschillende soorten scrambled eggs, verschillende soorten vlees warm en koud, fruit, broodjes, soepen, toetjes, van allehande beleg, cereals, echt te veel om op te noemen. Ook drinken was er in overvloed. Vandaag hebben we ook een poging gedaan om in de zon te gaan liggen, maar het weer viel een beetje tegen en het waaide enorm hard, dus dit hebben we niet lang volgehouden. Wat we wel hadden op de kamer was een best groot flatscreen en hierop was vanalles te zien, in verschillende talen. Ook kon je op sommige kanalen zien wat er de volgende dag te doen was op de plekken waar we aan gingen leggen. 'S avonds weer heerlijk gegeten en deze keer moesten we chique gekleed, dus iedereen zag er heel mooi uit in pak en cocktailjurkjes/galajurken. Na het eten was er weer een show en daarna zijn we nog even bij het karaoke gaan kijken en hier zaten veel mensen bij die wel konden zingen in tegenstelling tot de meeste karaoke's. Vandaag lagen we om half 1 in bed, omdat we de volgende ochtend redeijk vroeg op moesten voor Haiti!

Om 7 uur gewekt door pap en mam, want onze kamer had een tussendeur zodat we over konden lopen naar elkaar. Gaan ontbijten en om kwart over 8 van boord naar het vaste land van Haiti. Hier werden we met een andere boot naar een afgelegen stuk strand gebracht waar de groep in 2en werd gesplitst zodat de tour niet te groot was. Wij zaten in de 2de groep en moesten anderhalf uur wachten. In die tijd kregen we een welkomstcocktail en zijn we gaan zwemmen in de zee. Voor Yaran was dit een minder leuke ervaring, want hij was in een soort van zee-egel gaan staan. Verder hebben we een krabbeninvasie ontdekt en lagen ze een beetje uit te dagen, maar ze waren banger voor ons dan andersom. Na anderhalf uur, mochten wij met de gids, Hans, mee en hij ging ons vertellen over de bloemen en planten op het eiland en de geschiedenis ervan en hoe ze nu leven. Hij kon het heel leuk brengen en nadat de tour klaar was, hebben pap en mam nog een masker gekocht. Na de tour zijn we nog op eigen gelegenheid over het eiland gelopen en om kwart voor 1 waren we weer terug op de boot. Geluncht en weer op dek 12 in de zon gaan liggen zodat we om half 4 de afscheping konden zien. Daarna zijn we naar de winkel gegaan omdat we voor de volgende dag waterschoenen nodig hadden en deze moesten we dus nog gaan halen. Toen we bij de winkels waren bleek dat er een gratis loterij gaande was, waar je prijzen mee kon winnen, zoals sieraden, goud en tassen, maar helaas niks gewonnen. 'S avonds na het diner zijn we naar het theater gegaan waar een comedian zou komen, hij was echt grappig, alleen vaak was het echt Amerikaanse humor, maar ik kon er wel mee lachen. Om 1 uur lagen we in bed.

De volgende ochtend werden we om 8 uur gewekt, omdat we een excursie in Jamaica hadden! Om 10 voor half 10 zijn we van boord gegaan en daar stond een gids ons op te wachten die ons naar de bus bracht en ons iets ging vertellen over de geschiedenis van Jamaica. 3 woorden moesten we onthouden en hiermee ook antwoord geven: 'Irie', 'jaman' en 'no problem'. Onderweg hebben we regen gehad, maar gelukkig toen we uit moesten stappen was het droog. We kregen nu eerst een rondleiding over een plantage waar ze vanalles verbouwden, zoals bananenbomen, kokosbomen, suikerrietplanten, acie planten en planten met cacao erin. Deze rondleiding begon met een welkomstdrankje en ging verder in een open kar. Heel interessant en een heel groot gebied. Na deze rondleiding was er tijd om de winkeltjes te bezoeken en wat kokos en suikerriet te proeven. Daarna gingen we op weg naar de Dunn's river falls. Hier hadden we ons op verheugd, maar toen we daar aankwamen, zakte de zin ons al een beetje in de schoenen, omdat het daar zo loei druk was, maar die gids zou tickets voor ons gaan regelen. Vervolgens hebben we een half uur moeten wachten, omdat ze net een nieuw systeem hadden en blijkbaar werkte dat niet zo geweldig. Eenmaal binnen konden we weer in de rij gaan staan om te wachten op een andere gids die ons mee zou helpen klimmen. Eindelijk na 3 kwartier stonden we aan de onderkant van de waterval en toen begon het te stortregenen, echt in 3 seconden was je zeiknat en mam is toen niet meegegaan vanwege bepaalde spullen die niet nat mochten worden. Wij gingen met z'n vieren wel naar boven, maar het was helemaal niet leuk. we waren ongeveer met een man of 12 in onze groep en heel de waterval stond vol, dus je kon amper omhoog klimmen en om de paar meter stond je alweer stil. Ook onze gids wilde steeds mensen helpen en erbij halen zodat we amper 20 meter geklommen hadden in 1,5 uur. Ook heeft het de hele tijd doorgeregent. We moesten perse de bus hebben om 3 uur, dus we moesten we bij de eerste stop uit, helaas. Eenmaal bij de bus ons afgedroogd en teruggebracht naar het schip. We waren allemaal flink teleurgesteld, omdat we ons hier veel van voorgesteld hadden. Het was daar zo druk geweest omdat er 4 cruiseschepen aanwezig waren en alleen op die van ons zaten al meer dan 4300 man, waarvan 56 Nederlanders (inclusief ons). Eenmaal weer op de boot en droge kleren aan, zijn Yaran, Lisan en ik naar de arcade gegaan en nog even wat spelletjes gespeeld waaronder guitar hero en airhockey. Deze avond kwam de assistent ober met wat tandentokers en gaf ons een raadseltje dat wij op moesten lossen, hij was echt een grappge man. Wel was het een flauwe uitkomst :p Vandaag zijn we op tijd naar bed gegaan, half 11, omdat we morgen heel vroeg op moesten.

Om half 7 wakker gemaakt en ons klaar gemaakt voor vandaag, Cayman eilanden. Vandaag was de enige dag dat we gesplitste excursies hadden, omdat wij met z'n drieen perse met dolfijnen wilde zwemmen en pap en mam wilde iets anders gaan doen, die hadden een tour met een jeep inclusief snorkelen. Onze excursie begon later, maar omdat Yaran en Lisan niet zonder ouders van boord mochten, moesten wij met hun mee van het schip. Omdat de Cayman eilanden geen grote pier had, moesten we met kleinere bootjes naar het vaste land gebracht worden. Eenmaal daar gingen pap en mam met hun gids mee en wij moesten anderhalf uur wachten. Gelukkig waren er winkels waar we konden gaan kijken. Toen het bijna tijd was, zijn we naar onze gids gelopen, hebben nog even met hem gepraat en werden naar de bus gebracht. Deze bracht ons naar bestemming ongeveer 20 minuten rijden. Daar kregen we eerst wat uitleg over de rest van de dag en daarna mochten we een half uur bij een schildpaddenboerderij gaan kijken, Hier hadden ze hele kleine, zelfs die net uit het ei gekropen waren, tot hele grote van 65 jaar oud! en deze waren heel groot. Na deze schildpadden mochten we ons dan eindelijk om gaan kleden en kregen we uitleg over de gebaren die je moest maken als commando voor de dolfijnen. Hierna kregen we een zwemvest en mochten we in groepjes van 11 het water in. Onze dolfijn heette Capy en was heel lief. Hij luisterde echt heel erg goed en was heel vrolijk. We mochten hem per tweetallen knuffelen, je mocht aan z'n vinnen gaan hangen en zo werd je voortgetrokken, je moest op een bodyboard gaan liggen met je benen gestrekt zodat je werd voortgeduwd door het water, in een rij deed je van allehande trucs zoals je kon hem aaien, watergevechtje met hem doen, hem laten dansen, enz. Als laatste mocht je voor de foto een paar kunstjes doen: eerst gaf hij jouw een kusje, dan mocht je hem een kusje geven, daarna mocht je met hem dansen en als laatste een mooie foto samen. Het was echt geweldig!!! Maar hierna was het nog niet afgelopen: we moesten wel het water uit en doorlopen naar een ander gedeelte van het ' zwembad'. Hier zaten hele grote roggen, zeesterren en andere bijzondere vissen. Deze mochten we ook aaien, was echt een geweldige ervaring! Daarna als je weer omgekleed was, kon je de foto's en de video gaan bekijken. Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik ze wilde hebben en ik heb ze dus ook allemaal gekocht (veel te duur :p)
Om 1 uur werden we weer terug gebracht naar de pier, waar we heel toevallig pap en mam tegenkwamen die ook net terug waren. We gingen met z'n allen terug naar het schip, volop verhalen uitwisselend. Het schip vertrok om half 4 weg van de cayman eilanden, op weg naar Cozumel, Mexico. 'S avonds was het weer verplicht om chique gekleed te gaan en nu werden er ook professionele foto's gemaakt die je later kon kopen. Voordat we gingen eten hebben we nog meegedaan aan een spel, name that tune, maar het waren alleen liedjes uit de jaren 50/60 en dus hadden we er maar 6 van de 20 goed. Na het diner zijn we even gaan kijken bij een soort singing bee, best leuk om te zien, maar we zijn op tijd weg gegaan omdat we naar een show in het theater wilde gaan. Na de show zijn we terug naar onze kamers gegaan en zijn om 10 over 12 gaan slapen.

Om 9 uur waren we wakker om vervolgens om half 10 te gaan ontbijten, want we moesten om kwart voor 11 verzamelen, zodat we met een groep van het schip af konden. Eenmaal op Cozumel werden we meteen doorgestuurd naar een andere boot die ons naar het vaste land van Mexico zou brengen en deze tocht duurde ongeveer 35 minuten. Daar aangekomen werden we opgevangen door een gids die ons naar de bussen bracht. Hier kregen we een lunchpakket met vanalles lekkers voor onderweg, want we moesten 45 minuten rijden. De gids vertelde onderweg vanalles en na 45 minuten kwamen we aan bij een maya stad, Tulum mayan. Helaas was het heel erg toeristisch, maar niks aan te doen. Wel zaten er heel veel leguanen, grote en kleine. De maya stad was echt machtig groot en mooi. Die gids wist er ook heel erg veel van en kon dit geweldig vertellen. Na de tour mochten we 45 minuten zelf nog rondlopen en hebben nog wat foto's gemaakt, ik denk dat ik er nu meer dan 800 heb, in een week...hoezo fotofreak :p
Als we klaar waren, moesten we terug naar de bus, die ons naar de boot bracht die ons naar het eiland Cozumel bracht. Hier hadden we nog wat vrije tijd om te shoppen en ik heb een shirt gekocht dat verkleurd in de zon, echt heel grappig. Vandaag was de enige keer dat we zelf vervoer moesten regelen naar het schip, maar omdat er zoveel taxi's langs de weg stonden, waren we ruim op tijd bij het schip. Deze avond was er een show die zich voor 80% afspeelde in de lucht, ook heel bijzonder en ook nu waren de kostuums schitterend. Helaas mocht je geen foto's maken van de shows :( Na deze show zijn Lisan en ik nog even naar de arcade gegaan om nog wat te spelen, we lagen om 1 uur in bed.

De volgende ochtend konden we uitslapen omdat we weer de hele dag op zee zouden zitten. Om half 10 waren we wakker en zijn toen gaan ontbijten. Vanaf half 12 was er een food parade: dit was een festival waar de koks vanalles moois hadden gemaakt en gebakken. Je mocht vanalles proeven en eten. Ook stond er een man die van fruit figuren maakte: zo had hij een roos uit meloen gesneden en een uiltje met baby van ananas gemaakt, heel knap! De rest van de dag hebben we bij de flowrider gezeten: dit is een plateau met 2 grote stralen water waar je op kunt surfen. Vandaag was een van de weinige dagen met zon. De meeste tijd was het bewolkt, maar we hebben nog een week, dus we hebben nog even om te verkleuren...Helaas was het vandaag ook tijd om de koffers in te pakken, omdat ze voor 11 uur buiten de kamer moeten staan, zodat ze morgen op tijd buiten het schip zijn. Yaran en pap zijn gaan sporten om 6 uur en wij zijn toen de koffers in gaan pakken tot een uur of 7. Om half 8 begon de afscheidsshow, waar (bijna) alle crew aanwezig was en iedereen werd bedankt: de crew en de gasten, echt een uniek moment. Ook bij het diner hebben we afscheid genomen van onze persoonlijke obers en ze zongen allemaal nog een liedje voor ons. Die avond zijn pap en mam zelf naar verschillende activiteiten gegaan en wij met z;n drieen zijn met een groepje Amerikaanse meiden ergens gaan zitten en praten. Voor Yaran was het te veel meidenstuff en is op tijd weg gegaan. Lisan en Ik hebben het daarna nog prima naar onze zin gehad: gepraat, gelachen, nog pizza gaan eten en uiteindelijk gegevens uitgewisseld. Daarna zijn wij ook maar naar bd gegaan, omdat we morgen ook vroeg op moesten. Wij lagen om kwart voor 2 in bed.

Om 7 uur wakker gemaakt door pap en mam, omgekleed en de laatste spullen bij elkaar gepakt, zodat we om half 9 van het schip konden. Om 10 over 9 waren we door de security en konden we op weg naar onze koffers. Gelukkig waren deze ook gauw genoeg in onze handen, maar toen begon de rij pas om naar buiten te komen en om een taxi te krijgen. Veel drongen voor en namen voor 2 personen een grote bus als taxi, terwijl wij als 5 personen en bagage moesten wachten. Eindelijk om hal 10 hadden we er een te pakken en hij reed ons naar het autoverhuurbedrijf. Toen we hier waren, bleek dat we de auto pas op konden halen om 1 uur. Gelukkig lag het hotel, fontainebleau, op loopafstand. Dus daar naar toe, ingecheckt en op naar onze kamers, 447 en 449, om kwart voor 11. Toen we naar binnen liepen, bleek dat we geen oceanview hadden zoals wel stond vermeld op ons boekingsformulier, maar omdat het zondag is, kan het morgen pas geregeld worden. We moesten ook nog lunchen, dus we zijn even buiten het hotel een rondje gaan lopen en zijn bij subway een broodje gaan eten. Om half 2 hebben we de huurauto opgehaald, een cherokee jeep. Hierin hebben we een rondje gereden voor pap om alvast aan de auto en de weg te wennen. Daarna zijn we terug gegaan naar onze kamer, want sommige van ons moesten nog een wasje draaien. Om kwart over 6 zijn we helemaal langs het strand gelopen, op zoek naar een eettentje. Op een gegeven moment een zijstraat ingegaan en daar hebben we in een shoarmatentje gegeten, waar heel veel beroemde mensen hadden gezeten, zoals Paris Hilton, Nicole Richie, Robin Williams en nog veel meer. Na dit diner zijn we langs een andere straat teruggelopen, waar we onderweg 4 zwarte limo's gespot hebben en eentje heb ik er op de foto kunnen krijgen :D

Nu zitten we op onze kamer met een Mac-computer met gratis internet waardoor ik nu elke dag, als ik iets boeiends te melden heb, deze site bij kan houden. Alvast sorry voor diegene die niet van lezen houden voor zo'n mega lang verhaal, maar nu zijn jullie na een week radiostilte weer op de hoogte van onze avonturen ;)

Groetjes,
Familie van de Graaf

• 26 Juli 2010 - 08:34

Jan En Ira:

Hallo luitjes,
    leuk te horen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben gehad en dan nu weer genieten in Miami! Er zullen ongetwijfeld nog meer leuke dingen op het programma staan, want jullie gingen toch ook nog naar de Everglades? Epcot ook nog aandoen misschien? We horen het wel!
    Geniet van alles, nog heel veel plezier samen.
    Groetjes, Jan en Ira